Elcyyykeln
�ven Jeansgaraget mÄste ju klimatkompensera, ett annat sÀtt att motivera detta bygge Àr att hÄlla onödiga brÀnslekostnader nere för att fÄ mer pengar till rally m.m.
Det var vÀll egentligen sÄ att sopparÀkningarna var för höga och lÀnge funderade jag pÄ hur jag skulle kunna fÄ ner dom, mÄste ta mig till och frÄn jobbet billigare. Cykla gick ju iofs att göra men det Àr mindre kul att kÀmpa till jobbet, gÄ in i en varm lokal och gÄ 3 trappor upp för dÄ kommer eftersvettningarna som ett brev pÄ posten. En moppe skulle kunna funka men dÄ byts svettlukten ut mot 2-taktslukt, dessutom kostar dom i inköp och drar fortfarande lite sÄs.
Diskuterade detta med svÀrfamiljen nÀr den solklara idén dök upp, en elcyyykel sÄklart!!!!! Hembyggd sÄklart!!!!
Fick lov att bryta Corolla GT projektet en vecka pÄ vÄren 2012 för detta snabbprojekt. Drevet var det som krÀvde mest energi, var alldeles slut i armarna efter allt smidande med hammaren. Jag lÄter bilderna berÀtta mer om byggnationerna.
Fakta:
- Toppfart pÄ plan mark: 28-29 km/t
- RÀckvidd pÄ en laddning: Vet ej, aldrig kört slut men en mil Àr inga problem.
- Frihjul vid avstÀngning av motor t.ex. i nedförsbackar.
- Motor: Gammal slaktad 12V hydraulpump. (servopump i min första Gr:H-bil.
- Samma batteri som rallybilen, racebatteri.
- Effekt: Man fÄr trampa med i de vÀrsta uppförsbackarna.
Framtidsplaner:
- HandtagsvÀrme.
- Koppla in de 3 vÀxlarna som redan finns i navet.
- 12V lyse och tuta.
Tack till: Hunddagiset med Eivin som fixat diverse material.
Bilder pÄ bygget: