Derby mk1
OBS: För senaste infon om detta bygge:
Tryck här för att komma till projekttråd för bilen.
"12-seconds-bruks-Derby"
Efter att varit på Bugrun med MK2-golfen 3 år i rad känns det som den gjort sitt där. Så ett nytt projekt ville in i garaget. Planerna om en 12 sekunders "åka-till-jobbet" VW Derby mk1 växte snabbt upp i huvudet. Efter en sommars letande inhandlades en fräsch -78:a i �rnsköldsvik. Med 8600 mil o "typ" full servicebok var bilen ett klockrent utgångsobjekt, nyskick på inredningen och i det närmaste INGEN rost.
Enda minuset var att förra ägaren hade kört in i framförvarande bilens dragkrok då han skulle byta radiokanal, vilket resulterade i en bulig frontplåt.
Tek spec: (obs: detta är bara planer i mitt huvud, som givetvis kan justeras under tiden)
Motor: Underdel: 2,0 8v block från passat ballanserat, 2,0 16v Kolvar trappstegsfrästa för 0,7mm skvish-spallt mitt-emot stiften, ca 12,3 (var 11,3 i hardcoregolfen) i komp ifall det blir bensin som drivmedel, annars etanol med minst 13-1 i komp,
�verdel: Crossflowtopp (var det ej i hardcoregolfen), ordentligt portat, större ventiler ifall plånbok säger ja, kam: R10 (ett steg värre än i hardcoregolfen). extraktorgrenrör (anti-backpulsportat) med 2,1/4 rostfritt avgassystem, Rowland insug, Weber 48or och avstämda trattar. Hydraliska lyftare omgjorda till mekaniska.
Effekt: Hoppas på mellan 210 och 225 ärliga hk.
Transmission: Lättat svänghjul med sinterlamell från dalhems, standard mk2 GTI vxl med shimsad orginaldiff. Ev, snik-doggbox på 2an. mk2ans drivaxlar (kortade).
Väghållning: Coilovers med spindlar och bromsar från den röda mk2-golfen, egna bärarmar runt om, ev. A-armar bak, snuskigt sänkt.
Kaross: MK1 skärmkanter monterade minst 1 dm högre än orginal, Modifierad Golf mk:1 GTI frontspoiler, nytt uppflyttat eget golv.
Inredning: Golf GTI stolar eller liknande, Raceigare instrumentpaneler, baksäte kvar och givetvis en skaplig sterio med baslåda då den fortfarande ska brukas som en vanlig personbil.
Hjul: Från mk2 Golfen, dvs. Breddade 15" renaultfälgar till 8,5" (et ca 25). 195/45-15 däck.
Färg o dekor: Eventuellt J�GERMEISTER-orange med JEANSGARAGET dekor med jägermeisters typsnitt längst ner efter sidan. eller kanske vit o svart??
Mål: Den ska fungera som bruksbil för vardagligt bruk men ändå se helt sjuk ut, och grejja 402 meter på hög 12:a (hardcoregolfen gjorde det på 13,5 sek). givetvis besiktad på ett lagomt lagligt vis.
Problem på vägen: Ingenting av det tilltänkta passar på någe vis, trångt o klent o jävligt, dvs ganska ordentliga modifikationer.
PROJEKTET I BILDER
Urspårning?
I Senast Performace VW (Engelsk vw-tidning) så var visst en liiiiiten bild på debyn med, blev fundersam och googlade jeansgaraget och derby o där hittade jag en hel del "forum-trådan" världen över med Jeans-Derbyn. Detta var precis vad jag behövde för att få inspiration till att bygga vidare. Kan säga att det är SJUKT trångt för motorn, precis så det går (med 1cm marginal åt typ alla möjliga håll)
Paparazzi-Bilden
2 motorfästen
Och ett nytt ramben
Nytt fjäderbenstorn
Början till bärarmsfäste,
och topplagringsjustering
Bakre bärarmsfäste
Början till främre bärarmsfäste
Ramben
Ett ramben har börjat konstruerats. Detta pga att varken växellåda eller drivaxel fick plats med original ramben. växellådan kommer nu sticka ut lite i hjulhuset och jag får anpassa styrstoppen så inte fälgen tar i lådan, allt blir väldigt tight i den onödigt lilla bilen ;-)
[b]orginal ramben
bort med det
felkonstruerade
och konstruera om,
det röd-ifyllda markerar
rör som ska dit.
ska sedan kläs med
2mm plåt
Bärarm
[b]Bärarm utan bollar
NÃ¥ra svaindyra Unibolls
till Derbyn o Asconan
Rörbärarm på derby
Infästning ca 1 dm
högre än orginal
Höjd Derby
En front börjar ta form, en ställning byggdes ihop av nått gammalt älgstängsel, en rörbärarm har punktas ihop men den kommer det ingen bild på idag.
Nu finns mer
platts för rovan.
Nu lär man inte svälta
i jeansgaraget, paj, tacos
o pizza för typ 8000:-)
Ett kap
Igår svetsades skärmkanten klart, o så gick jag lös med kapen i fronten :-)
Derby på hemmaplan
Ett fjäderbenstorn har konstruerats, tyvärr fanns inte en möjlighet att få platts med topplagringen under huven så den kommer sticka upp litegrann genom plåten. �ven en skärmkant har börjat punktas dit.
Derby mania
Igår provmonterades en Golf mk1 skärmkant bak på Derbyn. �ven motorn har åkt ur och en "dummy-Golfmotor med 5vxl låda" har prov-hängts i, och det verkar gå lättare än befarat. Endel ombyggnationer i rambalkar och bärarmsinfästningar måste till men det är inget stort hinder.
Kaaaapa
Låååg
som sagt, mycket hjul
Första bilderna på Derby-bygget :-)
Ja igår tog äntligen Derbyprojektet fart, kommer bli grymmt kul o motivationen är på topp, för att få motivationen dit upp så började jag med en del som ger god inspiration, låter bilderna tala. För mer info om projektet se "derby" under "bilar".
2-Motor, crossflowtopp och R10-kam är inhandlade och dessa grejjer borde kunna leverara en bit över 210hk om jag får allt att harmonera. Och precis som när Cityn byggdes om vill vi ha allt ni tänker om bygget nerskrivet i gästboken, dvs era tankar, funderingar, tips, dissningar, kommentarer, kritik, beröm, vet bättre kommentarer, motivationshöjjare, utdömningar, kärleksförklaringar osv.
Blankt papper igår
sänkt ca 6cm, hmm
stuk, nä!!
Hjulen som ska dit
passa inte!!
Så väck med nåra detaljer
Notera GROVA drivaxlar.
O på med golf MK1 skärm-
kant 1 dm högre upp
då harmonera det bättre ;-)
Skillnad bak o fram??
Stuk nu då?? JA!!
Sänkt närmare 2 dm.
kanske kan bli vackert??
men mycket hjul blev det.
'