Escort Mk2
2014:
Ca 2001 köpte min dåvarande sambo Escorten som sin förstabil, vi skulle skicka på breddare på den och lacka redan då, så blev dock inte fallet, bilen användes som den var under några år. Den blev dock stående med trött motor ca 2006 och jag köpte bilen av henne några år senare. Planen var cosworthmaskin så en sådan köpte jag redan 2005, den såldes dock förra året till förmån för växellådan till derbyn.
Vintern närmade sig 2013 och Starleten var obesiktad och skulle behöva en uppdatering med annan bakaxel m.m. Sladdsuget gjorde att jag bökade fram Escorten och började smida planer, först byttes motorn till en 1600 med någon äcklig weber, den böts till en mindre äcklig weber, men ska snart bytas till en förhoppningsvis o-äcklig weber. Jag hade 4 st 17" vinterdäck liggande, likaså fälgarna som även dom köptes in till escorten runt 2005. För att kunna få på de fälgarna behövdes Volvos bultmönster, med en Volvo 740 bakaxel och fjäderben skulle jag lösa flera saker samtidigt: bra bromsar, bra hållbarhet och framför allt mycket bredare. Satte fart i början av november i hopp om att bli klar före vintersäsongen, så blev inte fallet så den fick stå till semestern. 2,5 oerhört hårda veckor i garaget på semestern så var den klar, total tog alltså bygget ca 3 månader.
Framtiden: 2,0 16V motor inköpt, Bättre bakvagnsupphängning, nya stolar m.m.
Bilder:
Stuket har jag länge haft klart för mig.
Så såg den ut när den bökades fram.
Mossig och skön.
Att breddarna skulle sitta över karossveck var ett krav sedan många år.
Så dom fick breddas och förlängas.
Provmontage, Kofångarna ombyggda, blev dubbelt så många i fronten.
23 cm bredare över baken.
Svarvade till falshjul och falsade om hjulhusöppningens radie på breddarna bak, harmonerar så illa mot frambreddarna annars.
Aluminiumsvetsningen fick jag hjälp med.
Tack Johan Halvarsson för det.
Fick stå i solen i 30 grader värme en dag för att torka ut spacklet bättre.
Pulade ihop nya casterstag, fästen för dem och styrarmsförlängare.
Byggde ordentlig styrning.
Fick bygga nya fjäderbenstorn för volvobitarna, fästen för stag, rostlagning m.m.
Grundad.
Fälgarna lackade.
Motorutrymme lackat.
Nylackad, underbar känsla.
Hopplock efter lack är kul.
Första provturen.
Epoximålade hjulhus, massa på det så klarar den grusväg och vinter.
�n saknas några detaljer, så som toning på bakrutan.
Stänklappar monterade
Sprutskydd på.