Escort Mk2

2014:

Ca 2001 köpte min dåvarande sambo Escorten som sin förstabil, vi skulle skicka på breddare på den och lacka redan då, så blev dock inte fallet, bilen användes som den var under några år. Den blev dock stående med trött motor ca 2006 och jag köpte bilen av henne några år senare. Planen var cosworthmaskin så en sådan köpte jag redan 2005, den såldes dock förra året till förmån för växellådan till derbyn.

Vintern närmade sig 2013 och Starleten var obesiktad och skulle behöva en uppdatering med annan bakaxel m.m. Sladdsuget gjorde att jag bökade fram Escorten och började smida planer, först byttes motorn till en 1600 med någon äcklig weber, den böts till en mindre äcklig weber, men ska snart bytas till en förhoppningsvis o-äcklig weber. Jag hade 4 st 17" vinterdäck liggande, likaså fälgarna som även dom köptes in till escorten runt 2005. För att kunna få på de fälgarna behövdes Volvos bultmönster, med en Volvo 740 bakaxel och fjäderben skulle jag lösa flera saker samtidigt: bra bromsar, bra hållbarhet och framför allt mycket bredare. Satte fart i början av november i hopp om att bli klar före vintersäsongen, så blev inte fallet så den fick stå till semestern. 2,5 oerhört hårda veckor i garaget på semestern så var den klar, total tog alltså bygget ca 3 månader.

Framtiden: 2,0 16V motor inköpt, Bättre bakvagnsupphängning, nya stolar m.m.

Bilder:

files/escort 24.jpg

files/escort ritad.JPG
Stuket har jag länge haft klart för mig.

files/escort 01.jpg
Så såg den ut när den bökades fram.

files/escort 02.png
Mossig och skön.

files/escort 03.jpg
Att breddarna skulle sitta över karossveck var ett krav sedan många år.

files/escort 04.jpg
Så dom fick breddas och förlängas.

files/escort 05.jpeg
Provmontage, Kofångarna ombyggda, blev dubbelt så många i fronten.

files/escort 06.jpg
23 cm bredare över baken.

files/escort 07.jpg
Svarvade till falshjul och falsade om hjulhusöppningens radie på breddarna bak, harmonerar så illa mot frambreddarna annars.

files/escort 08.jpg
Aluminiumsvetsningen fick jag hjälp med.

files/escort 09.jpg
Tack Johan Halvarsson för det.

files/escort 10.jpg

files/escort 11.jpg
Fick stå i solen i 30 grader värme en dag för att torka ut spacklet bättre.

files/escort 112.jpg
Pulade ihop nya casterstag, fästen för dem och styrarmsförlängare.

files/escort 12.jpg
Byggde ordentlig styrning.

files/escort 13.jpg
Fick bygga nya fjäderbenstorn för volvobitarna, fästen för stag, rostlagning m.m.

files/escort 14.jpg
Grundad.

files/escort 15.jpg
Fälgarna lackade.

files/escort 16.jpg
Motorutrymme lackat.

files/escort 17.jpg
Nylackad, underbar känsla.

files/escort 18.jpg
Hopplock efter lack är kul.

files/escort 19.jpg
Första provturen.

files/escort 20.jpg

files/escort 21.jpg
Epoximålade hjulhus, massa på det så klarar den grusväg och vinter.

files/escort 22.jpg
�n saknas några detaljer, så som toning på bakrutan.

files/escort 23.jpg
Stänklappar monterade

files/escort 24.jpg
Sprutskydd på.

'

Sponsorer

- EnghMek
- fritid & bildelar
- Nya Gummicentralen i Ludvika AB
- Roland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13
- PSNS
- PG´s Rallyimport
- Rallyrepo
- SCT Hiss
'

Logga in

'

© Jeansgaraget 2007