Golf mk1 X-Flow
Harcoregolfen no:2
�ret var 2009 och Ärstiden var den som kommer efter vinter, hmm, ja just, "inför-bugrun-hets-tiden". Detta Äret var det dock inte sÄ hetsigt 3 veckor före bugun och det kÀndes konstigt. Vad göra?
Ek hade ett par nya Webrar och 4 brea hundkojje fÀlgar liggande. Chrille hade en motor som Webrarna skulle passa fint pÄ. Men vad kunde vi sÀtta allt pÄ dÄ?? justja, VÄr vÀn Erika hade juh flyttat till Malmö och glömt sig rostiga golf Mk1 i Ludvika. Den fÄr vi nog grejja med, bara vi inte frÄgar. FÀlgarna provmonterades och vi insÄg ganska snabbt att ska dom dit mÄste skÀrmarna breddas. För att kunna besikta bilen sÄ behövdes det göras nÄge Ät golv o trösklar som var i dÄligt skick. Golvet lappades ihop och nya trösklar som gick lite lÀngre ner bockades o svetsades pÄ plats.
Besiktningen gick dÄ fint och nu var det mindre Àn 2 veckor till Bugrun kvar. Motorutrymmet rensades frÄn onödiga fÀsten och hÄl o grejjer, spacklades och lackades. Sedan var det dax för motor-i-lyftning, motorn var för övrigt en ganska hÄrt trimmad 1,8 motor som levererade gissningsvis mellan 160-180hk. Sedan var det dax för skÀrmbreddningen vilket plÄtjobbet tog en lÄng söndag (söndagen innan bugrun-fredagen). Spackling följde hÀrnÀst och pÄ tisdag morgon kl 7 (efter ett nattskift pÄ jobbet) grundade chrille den, nÄn timmes sömn sedan var det grundslipning och kl 7 nÀsta morgon blev bilen blÄ. Onsdag och torsdag em hade vi sedan pÄ oss för all ihopmontering och testning. Allt gick skapligt och pÄ fredag kvÀll styrde vi golfen mot bugrun, efter att ha testa den max 1,5km och sovit typ 14 timmar pÄ hela veckan.
2009 gick bilen med denna 1,8 motor men inför bugrun 2010 byggdes en ny motor, givetvis i vÀrsta sortens bugrun stress, detta var en 2,0 x-flow maskin som beskrivs i nÀrmare detalj nedan. Den motorn testades och kördes in med husvagn efter till bugrun för att dÀr nere gÄ pÄ strippen och sedan hem igen med husvagnen.
Tek spec:
Motor: 2,0L 2e toppdeckat block med trappstegsfrÀsta invÀgda 16V kolvar, ABA x-flow-topp, portad m.m bearbetning. R10 kam. Portat extraktorrör. Rowland portat insug, weber 45 med 39,5 halsringar. Hydraliska lyftare omgjorda till mekaniska. 2,5" avgassystem. 12,3:1 i komp. Race ventilfjÀdrar. Upphöjt oljetrÄg. gissningsvis mellan 205-210hk
Chassi: coilovers bak, ombyggda ben fram med dÀmpare frÄn coilovers. Gjort plats i ramben för drivaxlarna. ca 4 cm markfrigÄng
Kaross: FörlÀngda trösklar nerÄt. breddad nÄra cm, BH, classic backspegel endast pÄ förarsidan. Klarglas med kryss i fram, klara blinkers fram. passande fÀrgmatchad husvagn med bredfÀlgar hÀnger ofta bakom.
Hjul: 13x9 4-spoke Revolution med 195/50 gummin.
Mantorp
Campar i BjursÄs
Musik till vagn
campingdax
Törstig
se fredagsklipp 16
dÀck o fÀlg
Mantorp
Gummi
FörlÀngda trösklar m.m.
Hot Rod??
breddning
endast utÄt, ej nerÄt
samma bak
Nylackad
MÀtning inför frÀsning
KompmÀtning
FrÀshjÀlp :-)
Portat in kanal
urgröpt för kamnockar,
och frÀst för fjÀdrarna
Ombyggnad till mekaniska
invÀgning av kolvar
portning av grenrör
Eget generatorfÀste
Början till stenskottsskydd
'