Lupo
2013:
�n en gÄng nÀrmade sig Bugrun illa kvickt. Varken blÄ golfen eller rallybilen var i ordning, och Derbyn Àr ca 1000 timmar frÄn klar.
2012 hoppade vi för första gÄngen pÄ mÄnga Är över Bugrun, dels för att dagarna före sÄ monterades weber 48:or istÀllet för 45:or pÄ golfen och det blev för mycket för vÀxellÄdan och sÄ sÄg vÀdret ocksÄ ut att bli dÄligt.
Nu 2013 skulle det vara 30-Ärsjubileum och det ville vi inte missa och att Äka ner med en trÄkig bil verkar inge vidare. SÄ pÄ söndagen 1,5 vecka före BR satte jag och Maria oss framför blocket och funderade vad man kunde göra för ett snabbygge. Till slut enade vi oss om att en Lupo skulle vi kunna fÄ frÀn om vi lÄnar derbyns fÀlgar och gör vad som behövs för att fÄ dom att passa bra. Sagt och gjort Äkte vi till Arboga dagen efter och Maria köpte en bil som var i lagom skick och pris för att sÀtta kapen i.
Planen var:
- PĂ„ med Derbyns hjul, 15x9 et:0.
- SÀnk den till ca 5 cm frÄn backen.
- Kapa bort skÀrmkanterna sÄ hjulen fÄr plats.
- Gör egna skÀrmbreddare i plÄt lÀmpliga att skruva eller nita pÄ plats sÄ att vi skulle slippa omlack.
- KlÀ breddarna med svart galon eller lÀder eller liknande.
- Lite dekaler, Jeansgaraget och "Kvinnokamp"
Saker som Àndrades eller som kom till pÄ vÀgen:
- Vi hade skÀrmkanter i plast till Saab liggande och de verkade gÄ att fÄ att passa bra. AnvÀnde dessa istÀllet och med facit pÄ hand var det tur för vi hade aldrig hunnit göra breddarna jag planerade.
- Ett ramben behövdes byggas om för att rymma drivaxeln.
- KrÀngningshÀmmaren fram fick avlÀgsnas.
- Avgassystemet fick kapas och svetsas för att höjas upp 4 cm.
- Bakaxeln fick lov att flyttas lite bakÄt.
- Golf mk:1 coilovers med mk:2 nedre infÀstning fick det bli fram, anpassning för att fÄ dit mk:1 topplagring.
- Svetsade pÄ bakaxel för nerflyttade dÀmpare i olika steg.
- Tillfixning av frontlÀppen som Àr av nyare Ärsmodell.
Mycket annat sÄ som bröllopsbesök, dopbesök m.m. var inplanerat under perioden sÄ endast 35 timmar hann jag med pÄ Lupon.
Som vanligt hann vi klar med bilen nÄgon timme efter planerad avresa och provturen fick bli pÄ vÀg till Bugrun.
Bilder, först bilder pÄ fÀrdiga bilen sedan bilder frÄn ombyggnationerna.