Golf Mk1 Gr H

Den perfekta rallybilen??

�nda sedan 2004 nÀr jag började köra grupp H sÄ har goda resultat sinkats utav olika sorters haverier, mestadels vÀxellÄdshaveri. Det tar givetvis hÄrt bÄde pÄ ekonomi och psyket. Asconan sÄldes nÀr jag bestÀmt mig för att avstÄ tÀvlandet i ett par Är och försöka bygga ihop den enligt mig, perfekta rallybilen för realistisk kostnad. Golf mk1 tokig som jag av nÄgon underlig anledning blivit sÄ vore sÄklart en sÄdan, med potenta delar vara riktigt frÀnt, iaf om jag skulle lyckas ratta den till tider i toppen bland A-förarna, vilket Àr det slutgiltiga mÄlet.

En sekventiell vÀxellÄda stod juh givetvis högst pÄ önskelistan. Vad jag vet sÄ fanns det ingen rally mk1 golf i vÀrlden med sekventiell lÄda, sÄ det vore juh kul om ja kunde bli först med det.

En redan ganska potent Golf inhandlades som utgÄngsobjekt, den plockades ner helt och blÀstrades, buren kompletterades före hela karossen lackades vit. Sedan började hopmonteringen vilket var roligt dÄ allt skulle bli lite extra, speciellt inredningen har det lagts ner mycket tid för att fÄ det precis som jag ville. Ska inte hymla med att mÄlet vart att fÄ bilen att se hitech ut med influenser av wrc eller andra grymma skapelser.

Efter ca 250-300 arbetstimmar och nÀstan lika mÄnga pengar sÄ Àr den nu Àntligen relativt klar, kÀnslan Àr grym att ha sin "drömrallybil" i garaget.

Nu ÄterstÄr det bara att Äka mycket tÀvling för att justera bilens vÀghÄllning och utveckla mitt eget rattande för att kunna nÄ upp till mina höga mÄl.

Tek spec:

Motor: Nille byggd 1,8 med F3 insug (stÄende spjÀll) och Bosch sprut. ca 200 hk.

Chassi: Sellholmben fram justerbara i höjd, Proflexben bak höjdjusterbara och 2-vÀgs justerbara dÀmpare, justerbar bakaxel, rörbÀrarmar fram.

Kaross: Egenbyggd justerbar vinge, klara framlysen och blinkers, F1 speglar i kolfiber, takscoop i kolfiber, aircatch huvlÄs. Vit och stripad som VW wrc polo fast röd istÀllet för blÄ.

Bromsar: AP 4-kolvs ok fram, Orginal GTI mk2 bak med ferodo belÀgg, egendesignad stÄende hydraulisk handbroms, bromsvÄg.

Transmission: Sadev aluminium svÀnghjul, Helix 184 mm 2-skivig koppling, hydraulisk koppling, Sadev st-75 5-vÀxlad sekventiell vÀxellÄda, Sadev drivaxlar och inre knutar, Saab yttre knutar.

inredning: Sparco PRO ADV stolar, Sabelt 6-punkts bÀlten, ca 25 automatsÀkringar, stack/vdo mÀtare, kolfiber paneler och dörrsidor, egen handbroms kopia av vÀxelspaken, sadev vÀxelspak, flockad egen alu mittkonsoll, flockad instrumentbrÀdan frÄn vw 90-talare, 70L ATL-tank med sellholms pumpkit. A/N-kopplingar och stÄlomspunna brÀnsle och bromsslangar m.m.[/b]

Hjul: Compomotive TH2 16" pÄ vintern och revolution 16" pÄ sommarn.

Mer kommer, Àven byggbilder.

files/sadev112.jpg

files/sadev110.jpg

files/sadev101.jpg

files/sadev102.jpg

files/sadev103.jpg

files/sadev111.jpg

files/sadev104.jpg

files/sadev105.jpg

files/sadev108.jpg

files/sadev106.jpg

files/sadev109.jpg

files/sadev107.jpg

'

Sponsorer

- EnghMek
- fritid & bildelar
- Nya Gummicentralen i Ludvika AB
- Roland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13
- PSNS
- PGÂŽs Rallyimport
- Rallyrepo
- SCT Hiss
'

Logga in

'

© Jeansgaraget 2007