Kadett R1 (Ek:s)
13 000 rpm Kadett city
För många år sedan (ca 8??) �kte Andreas Ek iväg o köpte en vinterbil, Bilen som var en Ljusblå Kadett C 1,2 City skulle brukas hårt tills den dog, så blev även fallet första vintern, bulorna bara växte fram och rosten lika så.
Vet inte riktigt hur och när allt spårade ur men bilen blev inte alls vad den var tänkt att den skulle bli, först sänktes den brutalt och 4 breddade kryss fälgar monterades, Så gick den något år tills tills Andreas blev trött på det ledsna skicket. Rosten "snabblagades", bulorna fixades till, nya skärmkanter byggdes upp av hemligt material och en ny lack lades på. Nu såg kadutten riktigt bra ut och den fick tjänstgöra på många cruisingar m.m.
Men vintern 2008 började nya planer växa upp i huvudet. En potent MC-maskin borde få bra fart på den lille blå, här ligger man inte på latsidan, En Yamaha R1 maskin inhandlades och på 2-3 månader satt motorn i ett nylackat motorutrymme, ett motorutrymme som numera är ca 30% större pga ny torpedvägg några dm längre bak, detta för att få ner motorn bakom framvagnsbalken. Som en bonus med MC-motorn är att växellådan som är ihop byggd med motorn är rätt kaxig, 6 växlad doggringlåda med sekventiell växling, dvs man växlar upp bakåt och ner framåt. Allt funkade bra några veckor (förutom att ett kugg försvann på 2ans drev så det fick bytas).
Men i "Rättvik hillclimb" skulle bilens brister sorteras ut, 2 drivaxlar gick av, Detta gjorde att allt spårade ur ännu en gång. en volvaaxel monteras just nu i 4-linksupphägning och coilovers, nya hjulhus, fjäderbenstorn och golv byggs utifrån egna ideer och en bur monteras. �ven de tidigare nämnda rost-snabblagningarna fixas seriöst, nya tröskar m.m.
Detta får nog räcka som uppdateringar för säsongen 2009 men redan nu planeras vad som ska göras nästa vinter, Jag tyckte det grubblades nått om ny Mc-personframvagn med rörbärarmar, turbo, pedalställ m.m.
Tror inte någon trodde denna bil skulle gå detta öde till mötes den vintern för ca 8 år sedan då det small mest hela tiden i bakstänkorna, men inte klagar jag :-)
Tek spec:
Motor:Yamaha R1 -99, 4 cylindrar, 13 000rpm och 150hk
Chassi: Bilstein coilovers bak, volvoaxel med lamelldiff upphängd i 4-link. Bur. duktigt sänkt
Kaross: Ombyggda skärmkanter, andra baklysen och framblinkers, Polo framlysen, Golf mk1 frontläpp
Hjul: 13" Opel kryssfälgar breddade till ca 10" bak (205 däck) och 8,5" fram (175-däck)
Inredning: Rallystolar, 4-punkts bälten Yamaha R1 instrument.
2009
HÃ¥l i Kadutten
Gör om, Gör rätt!!
�ven trösklarna har bytts
rörigt i Kadetten
men ballt
står o skämms
o skriker efter RPM
underredstvätt
första provet
måste kapas lite
litet hål blev det
men för litet
så, nu äre större
nu ä an på platts
höger motorfäste
väster / främre fäste
bakre fäste
börjar ta sig
go spak
växellänkage
här kommer det sjunga
torped
torped
kadöönen
adapter
Ufotorped
Bibeln
snart klar
Catchtanken i motorutrymmet
ihop-pul volvo/kadett
facet blänslepump
inför lack
snart lack
grundad
Spacrostolar i
lackat